مبانی نظری و پیشنه تحقیق انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی
مبانی نظری وپیشنه تحقیق انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی |
![]() |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 76 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
مبانی نظری وپیشنه تحقیق انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی
ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی در 26 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب :
ادبیات تحقیق................................................................................................................................................ 11
نگرشهای مدیریت به انگیزش...................................................................................................................... 12
ـ رویکرد کلاسیک......................................................................................................................................... 12
ـ رویکرد نئوکلاسیک.................................................................................................................................... 13
ـ رویکرد اقتضایی......................................................................................................................................... 14
نگرشهای روانشناختی در زمینه انگیزش................................................................................................... 15
ـ نظریه لذت طلبی.......................................................................................................................................... 16
ـ نظریه غرایز.................................................................................................................................................. 16
ـ نظریه تقویت................................................................................................................................................ 16
ـ نظریه شناخت.............................................................................................................................................. 17
نظریه های انگیزشی...................................................................................................................................... 17
الف) نظریههای فعالسازی انگیزش............................................................................................................ 17
ـ نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو........................................................................................................ 18
ـ نظریه دو جنبهای انگیزش.......................................................................................................................... 20
ـ نظریه دوعاملی انگیزش............................................................................................................................. 21
ـ نظریه لذتگرایی مک کللند........................................................................................................................ 22
ـ نظریه نیازهای زیستی، تعلق و رشد....................................................................................................... 23
ب) نظریههای فرایندی................................................................................................................................... 24
ـ نظریه انتظار و احتمال................................................................................................................................ 24
ـ نظریه برابری............................................................................................................................................... 25
عنـوان
صفحه
ـ نظریه هدفگذاری........................................................................................................................................ 25
ـ نظریه تقویت و اصلاح رفتار..................................................................................................................... 26
نظری تفصیلی بر تئوری هرزبرگ............................................................................................................. 27
پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................. 30
جمع بندی........................................................................................................................................................ 36
بخشی از متن :
مقدمه
در این فصل ابتدا به ماهیت و تعاریف مختلف انگیزش میپردازیم و سپس زمینههای انگیزشی را از دیدگاه مکاتب مدیریت و روانشناسی، براساس روند تاریخی و تکاملی، به طور اجمال مورد بررسی قرار میدهیم. بخش دوم این فصل به پیشینه تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق میپردازد.
الف) ادبیات تحقیق
اصطلاح انگیزش نخستین بار از واژه لاتین مو[1] به معنی حرکت گرفته شده است. از آنجا که این واژه برای بیان منظور ما در این جا کافی نیست، بنابراین گزیدهای از تعاریف مختلف ارایه میشود.
اتکینسون[2]، (1964)، انگیزش را به عنوان تأثیر همزمان در هدایت، قوت و تداوم کنش تعریف کرده است. در حالیکه وروم[3] (1964)، انگیزش را فرایند حاکم بر گزینشهایی که از سوی اشخاص و موجودات پست تر که از میان شکلهای گوناگون فعالیت ارادی به عمل میآید، میداند (13). عباسزادگان (1371) ، در تعریف انگیزش بیان میکند که انگیزش یک محرک درونی برای بروز یک اقدام بیرونی توسط انسان است، که این اقدام ممکن است فیزیکی، فکری یا هنری باشد (22). علاقهبند (1371) ،نیز انگیزش را عوامل روانشناختی، جامعهشناختی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر در شکلگیری رفتار فردی و گروهی در محیط آموزشی میدادند(21). الوانی (1373)،نیز در تعریف انگیزش بیان میکند؛ انگیزش عبارت است از تمام عوامل روانی آگاهانه و ناآگاهانه آماده کننده انسان به منظور تحقق بعضی از اعمال، گرایشها و اهداف (2). عسکریان، (1370)، انگیزش را یک فرایند پیچیده میداند که از نیازهای فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و فیزیکی ترکیب شده است، بطوری که جهت سازماندهی و تقویت رفتار انسانی هم بصورت فردی و هم تعاملی برهمدیگر تأثیر میگذارند(25).
در مجموع با توجه به تعاریف ارائه شده از انگیزش، بنظر میرسد با وجود تفاوت در تعاریف، مفهوم کلی آنها یکسان است. تقریباً همه انگیزش را عامل و علت اصلی حرکت و تقویت رفتارهای ارادی انسان برای رسیدن به هدف میدانند.
نگرشهای مدیریت به انگیزش
نگرشهای مدیریت به انگیزش با توجه به ماهیت آن در طول زمان تغییرات بسیار کرده است، که هر یک در شرایط زمانی خاص خود در رفتارهای کارکنان تأثیر متفاوتی داشته است. در بررسی رویکردهای مدیریت، به ترتیب از نظر تاریخی به سه نوع نگرش برخورد میکنیم. این رویکردها عبارتند از: رویکردهای کلاسیک یا سنتی، نئوکلاسیک یا روابط انسانی و رویکرد اقتضایی. اینک به منظور روشن شدن دیدگاههای انگیزشی هر یک، به شرح مختصری از آنها میپردازیم.
1ـ رویکرد کلاسیک یا سنتی (1930-1900): غالباً رویکرد سنتی مدیریت که با نام فردریک تیلور[4]بنیانگذار مدیریت علمی مرتبط است، فرد را انسان اقتصادی فرض میکند که صرفاً تحت تأثیر انگیزههای مادی قرار دارد. به همین دلیل این رویکرد، دستمزد و پاداشهای مادی را وسیله اصلی سیاستهای مدیریتی خود جهت انگیزش کارکنان میداند. به عبارت دیگر، برای کارکنان تولید بیشتر به منزله افزایش پاداشهای مادی است. در این رویکرد عقیده بر این است که هر فرد برای برطرف نمودن نیازهای خود تنها با دریافت مزد و پاداش مادی قانع میگردد و میتواند احتیاجات روحی و معنوی خویش را با برطرف ساختن احتیاجات مادی جبران نماید. بطور کلی، این رویکرد به کارکنان به مثابه ماشین مینگرد و به تولیدات آنها بیشتر از خودشان اهمیت میدهد.
1. Move
2. Atkinson
3. Vroom
1. Frederick W. Taylor